Skip to main content

Μια απάντηση στον καθηγητή Κ. Τσουκαλά για τις ιταλικές εκλογές

Μεστό και λιτό το άρθρο του καθηγητή Κωνσταντίνου Τσουκαλά στην "Ελευθεροτυπία", σχετικά με το αποτέλεσμα των ιταλικών εκλογών. Αδυνατεί, ωστόσο, κατά τη γνώμη μου να εξηγήσει το απρόσμενο σχεδόν για τους πάντες – εκτός της αφεντιάς μου – αποτέλεσμα των ιταλικών εκλογών. Θα επιχειρήσω αμέσως πιο κάτω μια αναλυτική αντίκρουση της επιχειρηματολογίας του Κ. Τσουκαλά, αφού πρώτα εκφράσω την ακόλουθη γενική παρατήρηση: Ο κ. Τσουκαλάς με την ανάλυση του εμφανίζεται τρόπον τινά ως μετά Χριστόν προφήτης. Γιατί άραγε δεν εξέφρασε ούτε ο ίδιος ούτε και κανείς άλλος προεκλογικά τους ενδοιασμούς του για τα αποτελέσματα των προεκλογικών σφυγμομετρήσεων στην Ιταλία; Γράφει ο Τσουκαλάς: «Η δραματικότητα της διαφαινόμενης εκλογικής ισοπαλίας και το ενδεχόμενο κυβερνητικό αδιέξοδο δεν θα πρέπει να μας κάνει να ξεχνάμε ότι εις πείσμα της τρέχουσας ρητορείας οι ουσιαστικές πολιτικές διαφορές ανάμεσα στους δύο συνασπισμούς αναφερόνταν σε αποχρώσεις και σε λεπτομέρειες». Αυτό, όμως, είναι αληθές μόνο σε ότι αφορά τον κρατικοπαρεμβατικό χαρακτήρα της κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής των δύο συνασπισμών. Ουδόλως τούτο ισχύει για τις θέσεις των δύο συνασπισμών σε ένα καίριας πολιτικής σημασίας ζήτημα: Τη θέση της Ιταλίας στη διεθνή σκηνή. Εδώ ο συνασπισμός του Πρόντι ταυτίζονταν με τον ευρωπαϊκό συνασπισμό υπέρ του «ΝΑΙ» στα δύο πρόσφατα ευρωπαϊκά δημοψηφίσματα, ενώ ο συνασπισμός του Μπερλουσκόνι με τον αντίστοιχο συνασπισμό του «ΟΧΙ». Ο συνασπισμός του Πρόντι ήταν σφοδρός αντίπαλος των ΗΠΑ και του προέδρου Μπούς, ενώ ο Μπερλουσκόνι ταυτισμένος με τις ΗΠΑ και τον πρόεδρο Μπούς. Γράφει στη συνέχεια ο Τσουκαλάς: «Με αυτήν την έννοια, επικεντρωμένη στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών, η διαίρεση της χώρας σε δύο αντιμαχόμενα στρατόπεδα εμφανίζεται περισσότερο αισθητική, θρησκευτική, θεσμική και ηθική και λιγότερο πολιτική, ιδεολογική και ταξική. Τόσο η «Κεντροδεξιά» όσο και η «Κεντροαριστερά» συγκροτήθηκαν σαν εύθραυστες ετερόκλητες εκλογικές συμμαχίες και συνέκλιναν κατ' ανάγκην προς το φαντασιακό χώρο ενός προσεκτικού και έλλογου κοινωνικού Κέντρου. Δεν είναι τυχαίο ότι, παρ' όλη την πρωτοφανή οξύτητα του εκλογικού αγώνα, δύο μόλις εβδομάδες πριν από τις εκλογές, περισσότεροι από 18% των ψηφοφόρων δεν είχαν ακόμα αποφασίσει σε ποιο συνασπισμό θα έριχναν την ψήφο τους». Εδώ η ανάλυση του κ. Τσουκαλά ταιριάζει γάντι μάλλον για κάτι χώρες του «μεσαίου χώρου» και της σοσιαλφιλεύθερης συναίνεσης σαν την Ελλάδα και τη Γερμανία και πάντως όχι για την Ιταλία. Είναι προφανέστατο!! Στο τέλος γράφει ο Τσουκαλάς: «Ολα λοιπόν συμβαίνουν ως εάν η Ιταλία έχει προσβληθεί από τον ιό της «πολιτικής αποουσιαστικοποίησης», που είναι ήδη ενδημικός στις ΗΠΑ και όχι μόνο. Η υψηλή συμμετοχή δείχνει βέβαια ότι ο ιός είναι ίσως, ακόμα, ιάσιμος. Αλλά το πάνδημο ενδιαφέρον των πολιτών για τις εκλογές ούτε τεκμηριώνει μαζικά αποκρυσταλλωμένες πολιτικές συνειδήσεις ούτε αντιστοιχεί σε μακρόπνοα προτάγματα. Από την άποψη λοιπόν της οριοθέτησης ενός δομικά πλέον «κεντροποιημένου» πολιτικού πεδίου, ακόμα και εάν ηττήθηκαν στα σημεία, οι μπερλουσκονικές απόψεις φαίνεται να κερδίζουν τη συμβολική μάχη, και μάλιστα με τεχνικό νοκ άουτ. Ο βασιλεύς των ΜΜΕ κατόρθωσε να επιβάλει στην πολιτική σκηνή τους κανόνες του δραματικοποιημένου θεάματος. Ισως να είχε διαβάσει τον Γκι Ντεμπόρ: «Το θεάμα», έγραφε ο Γάλλος φιλόσοφος, «είναι το κακό όνειρο της σύγχρονης δέσμιας κοινωνίας που δεν εκφράζει παρά την επιθυμία του ύπνου». Υπό τους όρους αυτούς, οι εκλογικές ετυμηγορίες, στην Ιταλία και αλλού, απειλούν να είναι προϊόντα μιας συνεχιζόμενης πολιτικής υπνοβασίας». Ορθά εδώ ο κ. Τσουκαλάς παραλληλίζει τις τελευταίες αμερικανικές εκλογές με τις πρόσφατες ιταλικές. Όμως το κοινό τους σημείο υπήρξε ακριβώς ότι σηματοδότησαν την επιστροφή της ουσιαστικής πολιτικής και ιδεολογικής αντιπαράθεσης και όχι την πολιτική αποστασιοποίηση. Για τις τελευταίες αμερικανικές εκλογές δείτε το εξαιρετικό άρθρο του Ανδρέα Ανδριανόπουλου εδώ. Και τέλος μια υπενθύμιση προς τους «κεντροαριστερούς» της Ευρώπης: Έγραφε ο Νίκος Πουλαντζάς «η πολιτική δεν είναι μια απλή ανταύγεια ή έκφραση της οικονομίας… Τίποτε δεν είναι πιο λανθασμένο από το να πιστεύει κανείς ότι μια πολιτική κρίση, μια εντατικοποίηση και πύκνωση των ταξικών αγώνων στο πολιτικό επίπεδο και στο εξωτερικό του κράτους δεν μπορεί παρά να προκύψουν από μία, με τη στενή έννοια οικονομική κρίση και ότι κατά κάποιο τρόπο την προϋποθέτουν» (“La crise de l’ Etat”, P.U.F. 1976, σελ. 25-26).

Comments

Anonymous said…
I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»

Popular posts from this blog

Άμεση ρήξη με τον αντιλιμπεραλιστικό μνημονιακό παρεοκρατικό καπιταλισμό και με τον διακομματικό εθνοεθνικισμό

Τα θρασύδειλα αντι-λιμπεραλιστικά μνημονιακά εθνοεθνίκια, πρώτα έφεραν την οικονομική καταστροφή της χώρας και τώρα την οδηγούν και σε νέα, εθνική αυτή τη φορά καταστροφή, οδηγώντας την χρεωκοπημένη και αποδυναμωμένη σε ένοπλη σύρραξη με την Τουρκία, αφού προηγουμένως την έχουν εξευτελίσει διεθνώς, θεωρώντας ανυπεράσπιστους και κατατρεγμένους ανθρώπους ως "ενεργή, σοβαρή, εξαιρετική και ασύμμετρη απειλή" κατά της χώρας, αναστέλλοντας και καταπατώντας βάναυσα την συνθήκη της Γενεύης για τους πρόσφυγες, διώκοντας τους, καταδικάζοντάς τους, φυλακίζοντάς τους και εξαπολύοντας ακόμα και δολοφονική βία εναντίον τους για την απώθησή τους, εν τέλει δε κατακρεουργώντας, έτσι, κάθε έννοια κράτους δικαίου στη χώρα. Κι αυτό, καθώς  ο διακομματικός εθνοεθνικισμός όλων υπόλοιπων κομμάτων της Βουλής, εκτός του ΜέΡΑ25 που διακηρύσσει ότι " το εθνικό δικαίωμα διαχείρισης των συνόρων μας θα το χρησιμοποιήσουμε για να δίνουμε καταφύγιο στους κατατρεγμένους", δεν βλέπει απέναντί

Αντιπρόσωποι και εκπρόσωποι

Το ελληνικό Σύνταγμα ανήκει στην κατηγορία των συνταγμάτων εκείνων, που αναγνώρισαν μεν τα πολιτικά κόμματα (κομματική δημοκρατία), πλην όμως διατήρησαν τις αρχές της κλασσικής αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, με συνέπεια τη δημιουργία πολλών προβλημάτων, που αναφέρονται στις σχέσεις διατάξεων των δύο κατηγοριών. Η ευρύτατη σε έκταση και περιεχόμενο «συνταγματοποίηση» των πολιτικών κομμάτων στο ελληνικό σύνταγμα (όπως, άλλωστε, απαιτούσε η νέα συνταγματικοπολιτική πραγματικότητα) και η εκ παραλλήλου διατήρηση των διατάξεων των άρθρων 51§2 και 60§1, που συνταγματοποιούν το αντιπροσωπευτικό σύστημα και την ελεύθερη εντολή, τείνουν να προσλαμβάνουν έντονο συγκρουσιακό χαρακτήρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ το 1974 υπήρξε έντονη συζήτηση για το άρθρο 60§1 κατά τη διαδικασία ψηφίσεως του νέου Συντάγματος (υπήρξαν προτάσεις και από την τότε συμπολίτευση υπέρ της απαγόρευσης της δυνατότητας ανεξαρτητοποιήσεως και μεταστάσεως των βουλευτών με την προσθήκη τρίτης παραγράφου στο άρθρο 60), έκ

«Πώς θα μεταφράζατε τον libertarian στα Ελληνικά»;

Αναρωτήθηκε ο συγγραφέας Νίκος Δήμου σ’ ένα σχόλιο του στο προσωπικό του ημερολόγιο στο διαδίκτυο: [Nikos Dimou said... «Πανάσχημη πως θα μεταφράζατε τον libertarian στα Ελληνικά;»] Του απέστειλα το παρακάτω σχόλιο: [Ο πιο μαχητικός εκφραστής της θεωρίας του Αντιδιαφωτισμού ήταν ο ιερομόναχος Αθανάσιος Πάριος. Μιλούσε στα έργα του για «λιμπερτίνους», «αθεωτάτους κριτικούς» και «ιλλουμινάτα». Εξέφραζε την λύπη του επειδή ο «νόμος της χάριτος δεν συγχωρεί θάνατον την σήμερον» σε όσους κήρυτταν την «πολυθρύλητον και πολυτάραχον ελευθερίαν των δημοκρατικών».΄ Νομίζω ότι, αν ζούσε σήμερα αυτός ο ιδεολογικός πρόγονος του σημερινού αρχιεπισκόπου της ελλαδικής ορθόδοξης εκκλησίας θα απέδιδε κατ’ αναλογία και πολύ εύστοχα τη λέξη libertarian ως «Λιμπερταριανός». Πάντως ο τίτλος «Libertinos» του προσωπικού μου blog οφείλεται σ’ αυτόν. Ελπίζω να με συγχωρέσει!!]