Ως γνωστόν, ο Milton Friedman για να διαδώσει τις οικονομικές του θεωρίες επισκέφθηκε μεταξύ άλλων και ανελεύθερα καθεστώτα, όπως της Χιλής, της Γιουγκοσλαβίας, της Νότιας Αφρικής, της Κίνας και της ΕΣΣΔ.
Για τις παραπάνω επισκέψεις του, ιδιαίτερα για εκείνη στη Χιλή, δέχτηκε ανελέητη κριτική: Τι δουλειά μπορεί να έχει ένας «λιμπεραλιστής διανοούμενος» να επισκέπτεται ανελεύθερα καθεστώτα και να συναντάται με πολιτικά αποβράσματα; Κοινωνικός επιστήμονας ήταν, δεν ήταν κανένας «γιατρός»!
Κι όμως! Ο Milton Friedman πίστευε πως ήταν «γιατρός»! Όπως ανόητα γράφει στα «Essays in Positive Economics»:
[Η θετική οικονομική επιστήμη είναι κατ’ αρχάς ανεξάρτητη από κάθε ηθική θέση ή τυπική κρίση… Ασχολείται μ’ «αυτό που είναι», όχι μ’ «αυτό που θα έπρεπε να είναι». Έργο της είναι να παρέχει ένα σύστημα γενικεύσεων που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κάνει σωστές προβλέψεις για τις συνέπειες κάθε μεταβολής των περιστάσεων. Η αποτελεσματικότητά της πρέπει να κρίνεται με βάση την ακρίβεια, την ευρύτητα και τη σύμπτωση με την εμπειρία των προβλέψεων που κάνει. Με λίγα λόγια, η θετική οικονομική επιστήμη είναι, ή μπορεί να είναι, μια «αντικειμενική» επιστήμη, όπως ακριβώς και η φυσική].
Υ.Γ. Δικαιολογημένα ο Ρ. Σωμερίτης στρέφεται κατά του Henry A. Kissinger (φυτευτή δικτατόρων και σφοδρού πολέμιου της εξωτερικής πολιτικής του προέδρου Bush που, ειρήσθω εν παρόδω, ανατρέπει δικτάτορες και στήνει κάλπες), σε σχετικό άρθρο του στην εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ». Άδικη, όμως, η επίκρισή του κατά της Μάγκυ, δεδομένου ότι ο Pinochet βοήθησε τα μέγιστα τη χώρα της στον πόλεμο των Φόκλαντς.
Comments