Skip to main content

Ο Milton Friedman πίστευε πως ήταν «γιατρός»!

Ως γνωστόν, ο Milton Friedman για να διαδώσει τις οικονομικές του θεωρίες επισκέφθηκε μεταξύ άλλων και ανελεύθερα καθεστώτα, όπως της Χιλής, της Γιουγκοσλαβίας, της Νότιας Αφρικής, της Κίνας και της ΕΣΣΔ.

Για τις παραπάνω επισκέψεις του, ιδιαίτερα για εκείνη στη Χιλή, δέχτηκε ανελέητη κριτική: Τι δουλειά μπορεί να έχει ένας «λιμπεραλιστής διανοούμενος» να επισκέπτεται ανελεύθερα καθεστώτα και να συναντάται με πολιτικά αποβράσματα; Κοινωνικός επιστήμονας ήταν, δεν ήταν κανένας «γιατρός»!

Κι όμως! Ο Milton Friedman πίστευε πως ήταν «γιατρός»! Όπως ανόητα γράφει στα «Essays in Positive Economics»:

[Η θετική οικονομική επιστήμη είναι κατ’ αρχάς ανεξάρτητη από κάθε ηθική θέση ή τυπική κρίση… Ασχολείται μ’ «αυτό που είναι», όχι μ’ «αυτό που θα έπρεπε να είναι». Έργο της είναι να παρέχει ένα σύστημα γενικεύσεων που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κάνει σωστές προβλέψεις για τις συνέπειες κάθε μεταβολής των περιστάσεων. Η αποτελεσματικότητά της πρέπει να κρίνεται με βάση την ακρίβεια, την ευρύτητα και τη σύμπτωση με την εμπειρία των προβλέψεων που κάνει. Με λίγα λόγια, η θετική οικονομική επιστήμη είναι, ή μπορεί να είναι, μια «αντικειμενική» επιστήμη, όπως ακριβώς και η φυσική].

Υ.Γ. Δικαιολογημένα ο Ρ. Σωμερίτης στρέφεται κατά του Henry A. Kissinger (φυτευτή δικτατόρων και σφοδρού πολέμιου της εξωτερικής πολιτικής του προέδρου Bush που, ειρήσθω εν παρόδω, ανατρέπει δικτάτορες και στήνει κάλπες), σε σχετικό άρθρο του στην εφημερίδα «ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ». Άδικη, όμως, η επίκρισή του κατά της Μάγκυ, δεδομένου ότι ο Pinochet βοήθησε τα μέγιστα τη χώρα της στον πόλεμο των Φόκλαντς.

Comments

Anonymous said…
Ti kai an eswse thn aksiopistia tou Eleu8erou Kosmou sto Vietnam o Henry Kissinger, tote o kuriow Swmeritis koitaze pros ton uparkto

Popular posts from this blog

Άμεση ρήξη με τον αντιλιμπεραλιστικό μνημονιακό παρεοκρατικό καπιταλισμό και με τον διακομματικό εθνοεθνικισμό

Τα θρασύδειλα αντι-λιμπεραλιστικά μνημονιακά εθνοεθνίκια, πρώτα έφεραν την οικονομική καταστροφή της χώρας και τώρα την οδηγούν και σε νέα, εθνική αυτή τη φορά καταστροφή, οδηγώντας την χρεωκοπημένη και αποδυναμωμένη σε ένοπλη σύρραξη με την Τουρκία, αφού προηγουμένως την έχουν εξευτελίσει διεθνώς, θεωρώντας ανυπεράσπιστους και κατατρεγμένους ανθρώπους ως "ενεργή, σοβαρή, εξαιρετική και ασύμμετρη απειλή" κατά της χώρας, αναστέλλοντας και καταπατώντας βάναυσα την συνθήκη της Γενεύης για τους πρόσφυγες, διώκοντας τους, καταδικάζοντάς τους, φυλακίζοντάς τους και εξαπολύοντας ακόμα και δολοφονική βία εναντίον τους για την απώθησή τους, εν τέλει δε κατακρεουργώντας, έτσι, κάθε έννοια κράτους δικαίου στη χώρα. Κι αυτό, καθώς  ο διακομματικός εθνοεθνικισμός όλων υπόλοιπων κομμάτων της Βουλής, εκτός του ΜέΡΑ25 που διακηρύσσει ότι " το εθνικό δικαίωμα διαχείρισης των συνόρων μας θα το χρησιμοποιήσουμε για να δίνουμε καταφύγιο στους κατατρεγμένους", δεν βλέπει απέναντί

Αντιπρόσωποι και εκπρόσωποι

Το ελληνικό Σύνταγμα ανήκει στην κατηγορία των συνταγμάτων εκείνων, που αναγνώρισαν μεν τα πολιτικά κόμματα (κομματική δημοκρατία), πλην όμως διατήρησαν τις αρχές της κλασσικής αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας, με συνέπεια τη δημιουργία πολλών προβλημάτων, που αναφέρονται στις σχέσεις διατάξεων των δύο κατηγοριών. Η ευρύτατη σε έκταση και περιεχόμενο «συνταγματοποίηση» των πολιτικών κομμάτων στο ελληνικό σύνταγμα (όπως, άλλωστε, απαιτούσε η νέα συνταγματικοπολιτική πραγματικότητα) και η εκ παραλλήλου διατήρηση των διατάξεων των άρθρων 51§2 και 60§1, που συνταγματοποιούν το αντιπροσωπευτικό σύστημα και την ελεύθερη εντολή, τείνουν να προσλαμβάνουν έντονο συγκρουσιακό χαρακτήρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ το 1974 υπήρξε έντονη συζήτηση για το άρθρο 60§1 κατά τη διαδικασία ψηφίσεως του νέου Συντάγματος (υπήρξαν προτάσεις και από την τότε συμπολίτευση υπέρ της απαγόρευσης της δυνατότητας ανεξαρτητοποιήσεως και μεταστάσεως των βουλευτών με την προσθήκη τρίτης παραγράφου στο άρθρο 60), έκ

«Πώς θα μεταφράζατε τον libertarian στα Ελληνικά»;

Αναρωτήθηκε ο συγγραφέας Νίκος Δήμου σ’ ένα σχόλιο του στο προσωπικό του ημερολόγιο στο διαδίκτυο: [Nikos Dimou said... «Πανάσχημη πως θα μεταφράζατε τον libertarian στα Ελληνικά;»] Του απέστειλα το παρακάτω σχόλιο: [Ο πιο μαχητικός εκφραστής της θεωρίας του Αντιδιαφωτισμού ήταν ο ιερομόναχος Αθανάσιος Πάριος. Μιλούσε στα έργα του για «λιμπερτίνους», «αθεωτάτους κριτικούς» και «ιλλουμινάτα». Εξέφραζε την λύπη του επειδή ο «νόμος της χάριτος δεν συγχωρεί θάνατον την σήμερον» σε όσους κήρυτταν την «πολυθρύλητον και πολυτάραχον ελευθερίαν των δημοκρατικών».΄ Νομίζω ότι, αν ζούσε σήμερα αυτός ο ιδεολογικός πρόγονος του σημερινού αρχιεπισκόπου της ελλαδικής ορθόδοξης εκκλησίας θα απέδιδε κατ’ αναλογία και πολύ εύστοχα τη λέξη libertarian ως «Λιμπερταριανός». Πάντως ο τίτλος «Libertinos» του προσωπικού μου blog οφείλεται σ’ αυτόν. Ελπίζω να με συγχωρέσει!!]